عدم حضور در دفترخانه
عدم حضور در دفترخانه ...
وقتی که خریدار و فروشنده یک ملک قولنامهای را بین خود یا در بنگاه معاملات املاک و یا نزد وکیل تنظیم میکنند، در متن آن، تاریخی را برای تنظیم و انتقال سندرسمی مشخص خواهند کرد و در نتیجه دو طرف ملزم هستند که در آن تاریخ در دفترخانه موردنظر حضور یافته و اقدام به واگذاری رسمی ملک کنند. حال به فرض اگریکی از دو طرف در دفترخانه حاضر نشوند طرف دیگر چه اقدامی میتواند انجام دهد؟
آثار گواهی عدم حضور در دفترخانه
برای این که خریدار ثمن معامله(مبغ معامله) را تهیه و فروشنده نیز مدارکی را که برای تنظیم سند رسمی لازم است آماده کند تا برای پاسخگویی به استعلامها به دفترخانه ارائه دهند، زمان متعارفی بین تاریخ تنظیم قولنامه و حضور در دفترخانه در نظر گرفته میشود. اما اگر فروشنده یا خریدار در تاریخ تعیین شده در دفترخانهحاضر نشود، طرف دیگر میتواند صدور گواهی عدم حضور از دفترخانه در مورد علت انجام نشدن معامله را به صورت کتبی درخواست کند. این گواهی میتواند ازطرف فروشنده یا خریدار علیه طرف دیگری که برای انجام شدن معامله در دفترخانه حضور نیافته است درخواست شود.
ضرورت داشتن گواهی عدم حضور
۱. خریدار و فروشنده هنگام تنظیم قرارداد، تعیین میکنند که اگر یکی از دو طرف از تعهداتی که در قرارداد آمده تخلف کرد، مبلغی را به عنوان خسارت به طرف دیگرپرداخت کند. به این مبلغ وجه التزام میگویند. یکی از تعهداتی که در قراردادهای فروش ملک وجود دارد، حضور خریدار و فروشنده در دفترخانه تعیین شده، برای ثبت سند به نام خریدار است.
بنابراین اگر به طور مثال فروشنده در دفترخانه حاضر نشد، خریدار میتواند از دفترخانه بخواهد که گواهی عدم حضور صادر کند و به این صورت خریدار مبلغی کهبرای خسارت در قرارداد تعیین شده( وجه التزام) را از فروشنده میگیرد.
۲. از نظر قانون رسیدگی به تمام دعاوی که موضوع آنها ضرر و زیان است و همچنین صدور احکام الزام به تنظیم سند با استفاده از گواهی عدم حضور امکانپذیراست. بر اساس این گواهینامه هر یک از دو طرف میتوانند درستی ادعای خود را ثابت کنند.
مدارک لازم برای صدور گواهی عدم حضور
مدارک خریدار
۱. قولنامه (رسمی یا عادی) که به امضا هر دو طرف رسیده باشد.
۲. شناسنامه و کارت ملی
۳. خریدار باید چک تضمین شده بانکی در وجه فروشنده به میزان باقیمانده مبلغ معامله که در متن قرارداد ذکر شده است تهیه کرده، و همراه خود برای ارائه به دفترخانه همراه داشته باشد.
مدارک فروشنده
۱. مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
۲. اصل سند مالکیت
۳. قولنامه (رسمی یا عادی) که به امضا هر دو طرف رسیده باشد.
۴. بنچاق
۵. گواهی پایان کار
۶. مفاصا حساب دارایی
۷. مفاصا حساب عوارض نوسازی از شهرداری
۸. استعلام ثبتی مبنی بر عدم بازداشت از اداره ثبت که توسط خود دفترخانه صورت میگیرد.
لازم به ذکر است، اگر روزی که برای تنظیم سند رسمی با تاریخ دقیق و مشخص تعیین میشود و این روز با اتفاق ناخواستهای که به هر دلیل اعم از آلودگی هوا، عزایعمومی و یا هر دلیل غیر قابل پیشبینی، مصادف و تعطیل باشد، لازم است این مطلب در حین تنظیم قرارداد قید شود که در صورت تعطیلی، تاریخ مشخص دیگر یافردای آن روز انتقال سند صورت گیرد.
جمع بندی
هنگام تنظیم انواع قرارداد های مبایعه نامه از جمله خرید و فروش ملک و … بخشی برای تعیین زمان انتقال سند قولنامه در قرار قید می شود. در این بخش بایدتاریخ دقیق، شماره دفترخانه و دیگر اطلاعات لازم درج گردد. سپس مبلغی نیز جهت عدم انجام تعهدات طرفین برای فرد متخلف در نظر گرفته می شود.
بر این اساس چنانچه در روز تعیین شده، هر کدام از طرفین در دفترخانه حضور نیابد، طرف مقابل می تواند از سردفتر درخواست صدور گواهی عدم حضور دردفترخانه کرده و بدین ترتیب خسارت خود را از دیگری مطالبه کند.
برای اخذ گواهی عدم حضور تنها عدم حضور فیزیکی لازم نیست، بلکه در صورت عدم ارائه مدارک لازم برای انتقال سند و پرداخت مابقی ثمن معامله نیز می توانگواهی مذکور را دریافت کرد.